Σε θάλαμο αερίων κινδυνεύουν να μετατραπούν και οι κεντρικές περιοχές της Ανατολικής Αττικής κατά τους καλοκαιρινούς μήνες λόγω της αυξημένης κυκλοφορίας των αυτοκινήτων και την κίνηση στο αεροδρόμιο, σε συνδυασμό με τις μετεωρολογικές συνθήκες που επικρατούν και καθορίζουν την εξάπλωση των ρύπων.
Oπως επισημαίνεται σε μελέτη του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών που καταγράφει τις συνθήκες «ασφυξίας», η κατάσταση αναμένεται να επιδεινωθεί αν δεν βελτιωθούν οι υποδομές- με την περαιτέρω οικιστική ανάπτυξη των Μεσογείων.
Ηταν και εν μέρει είναι το όνειρο του οικογενειάρχη της μεσαίας τάξης: ένα ακίνητο σε προσιτή τιμή, μακριά από τη φασαρία της πόλης, όμως κοντά ώστε να μετατρέπεται εύκολα σε κύρια κατοικία, ει δυνατόν με θέα στη θάλασσα για να μη χρειάζεται να κάνει κάποιος ολόκληρο ταξίδι για να φτάσει στην παραλία, με άφθονο χώρο για να παίζουν τα παιδιά. Φυσικά και με καθαρό αέρα.
«Πρόκειται για το ιδεώδες σενάριο ανάπτυξης αστικού ιστού στην περιοχή των Μεσογείων. Και αυτό ακριβώς συμβαίνει, με τη μόνη διαφορά ότι- όπως πάντα στην Ελλάδα- λείπουν οι υποδομές. Η μη ύπαρξή τους δημιουργεί καταστάσεις κυκλοφοριακού φόρτου, κυρίως στην Αττική Οδό, με αποτέλεσμα να εμφανίζονται ήδη τα πρώτα συμπτώματα κόπωσης, ενώ αυτά θα έπρεπε να παρουσιαστούν το 2015» λέει στα «ΝΕΑ» ο πρόεδρος του Εθνικού Αστεροσκοπείου, δρ Μιχάλης Πετράκης, που ανέλαβε πριν από περίπου δύο χρόνια να καταγράψει τα κυριότερα προβλήματα ρύπανσης της ευρύτερης περιοχής έπειτα από αίτημα της Νομαρχίας Ανατολικής Αττικής.
Την πληρώνει το Κορωπί
Στο πρώτο μέρος της μελέτης που ήδη έχει ολοκληρωθεί, φαίνεται ότι οι κύριες πηγές ρύπανσης στα Μεσόγεια είναι το αεροδρόμιο, το κυκλοφοριακό- ειδικά στον άξονα της Αττικής Οδού όπου εκπέμπονται μικροσωματίδια, οξείδια του αζώτου, καρκινογόνο βενζόλιο και υδρογονάνθρακες-, η επιφάνεια του λατομείου στο Μαρκόπουλο που παραμένει ενεργή και τα κεντρικά συστήματα θέρμανσης τον χειμώνα. Ιδιαίτερα για την καλοκαιρινή περίοδο, ο δρ Πετράκης προχώρησε στη δημιουργία ενός χάρτη ρύπανσης με τις συγκεντρώσεις των μικροσωματιδίων ΡΜ10, τα οποία συνδέονται με προβλήματα στο αναπνευστικό και το καρδιαγγειακό σύστημα. Λαμβάνοντας υπόψη το σενάριο ενός τυπικού κυριακάτικου απογεύματος, όταν οι λουόμενοι επιστρέφουν στα σπίτια τους από την Αττική Οδό και τις κεντρικές οδικές αρτηρίες των Μεσογείων, ενώ οι ταχύτητες του ανέμου είναι σχετικά χαμηλές, οι επιστήμονες του Αστεροσκοπείου Αθηνών υπολόγισαν ότι η περιοχή που πλήττεται περισσότερο είναι το Κορωπί. Σύμφωνα με το πρόγραμμα προσομοίωσης της ρύπανσης, οι ωριαίες μέγιστες τιμές συγκέντρωσης των αιωρούμενων σωματιδίων ΡΜ10 στην περιοχή μπορεί να ξεπεράσουν τα 210 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο αέρα με τις συγκεκριμένες συνθήκες κατά την ώρα της συμφόρησης. Σημειώνεται πως σύμφωνα με την ευρωπαϊκή οδηγία η μέση ημερήσια τιμή συγκεντρώσεων ΡΜ10 δεν πρέπει να ξεπερνάει το όριο των 50 μικρογραμμαρίων περισσότερες από 35 ημέρες τον χρόνο. «Το Κορωπί επιβαρύνεται επειδή οι άνεμοι που κυρίως πνέουν από βορειοανατολικές διευθύνσεις μεταφέρουν τα μικροσωματίδια στην ανατολική πλευρά του Υμηττού. Εκεί δεν είναι εύκολο να περάσουν πάνω από την κορυφή και συσσωρεύονται γύρω από το Κορωπί. Γενικά οι περιοχές νότια- νοτιοδυτικά του αεροδρομίου αντιμετωπίζουν πρόβλημα» λέει ο δρ Μιχάλης Πετράκης.
Το τρίγωνο της ρύπανσης
Υψηλές στιγμιαίες συγκεντρώσεις από 120 έως 210 μικρογραμμάρια, σύμφωνα με τον χάρτη της ρύπανσης, εμφανίζονται και στα Σπάτα, στο τρίγωνο που δημιουργείται ανάμεσα στο αεροδρόμιο, την Αττική Οδό και την Βασιλέως Παύλου που καταλήγει στη Λούτσα, καθώς και στην περιοχή νότια του Καρελλά και βόρεια του Κορωπίου ενώ καλύτερα φαίνεται να είναι τα πράγματα στα Γλυκά Νερά. Σύμφωνα με τον δρα Πετράκη, στα Μεσόγεια υπάρχουν και οι περιοχές όπου παρατηρείται εποχική ρύπανση, κυρίως λόγω της μετακίνησης στις παραλίες τους θερινούς μήνες, όπως η περιοχή ανατολικά του αεροδρομίου μέχρι την παραλία της Αρτέμιδας.
Κατά τη διάρκεια της μελέτης του Αστεροσκοπείου πραγματοποιήθηκαν στην Ανατολική Αττική πολλαπλές μετρήσεις συγκεντρώσεων αιωρούμενων σωματιδίων ΡΜ10. Οι μέγιστες στιγμιαίες τιμές καταγράφηκαν κοντά στο Κορωπί προς τα λατομεία, όπου για μικρό χρονικό διάστημα τα όργανα έδειξαν πάνω από 450 μικρογραμμάρια και αμέσως μετά ακολουθούσε ο σταθμός δυτικά των Γλυκών Νερών και νότια της Παλλήνης με περίπου 280 μικρογραμμάρια.
ΟΙ ΠΗΓΕΣ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Οι κύριες πηγές ρύπανσης στα Μεσόγεια είναι το αεροδρόμιο και το κυκλοφοριακό- ειδικά στον άξονα της Αττικής Οδού
Οζον και στη Μονή Αγίας Τριάδας!
ΣΕ ΑΠΟΣΤΑΣΗ «ασφαλείας» από τους κεντρικούς οδικούς άξονες, στη νοητή γραμμή που ενώνει το βόρειο τμήμα του αεροδρομίου με την παραλία της Λούτσας βρίσκεται η Μονή Αγίας Τριάδας, όπου σύμφωνα με τις μετρήσεις του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών οι ωριαίες συγκεντρώσεις όζοντος σε αρκετές περιπτώσεις ξεπέρασαν το όριο ενημέρωσης του κοινού. Την ίδια ώρα, οι μετρήσεις από το πάρκινγκ μακράς διαρκείας του αεροδρομίου δείχνουν ότι οι τιμές του συγκεκριμένου ρύπου είναι στο μισό σε σχέση με το απομακρυσμένο μοναστήρι. «Ειδικότερα στη Μονή Αγίας Τριάδας βόρεια της Βελανιδιάς μετρήθηκαν περίπου 185 μικρογραμμάρια όζοντος, ενώ στον χώρο στάθμευσης του αεροδρομίου η μέγιστη τιμή ήταν 100. Παρατηρούμε τόσο χαμηλές συγκεντρώσεις στο “Ελευθέριος Βενιζέλος” επειδή εκεί υπάρχουν οξείδια του αζώτου που αντιδρούν με το όζον», επισημαίνει ο πρόεδρος του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών δρ Μιχάλης Πετράκης.
«Το πάγωμα της επέκτασης μέσων σταθερής τροχιάς δεν αφήνει περιθώρια αισιοδοξίας»
«ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ του Λαυρίου αναπτύσσεται ενώ παράλληλα εγκαταλείπεται η ιδέα για σύνδεσή του με τρένο. Ακόμα εγκαταλείπεται το σχέδιο για σύνδεση του Προαστιακού με το λιμάνι της Ραφήνας. Και σε άλλο κομμάτι έχει παγώσει η επέκταση του ΗΣΑΠ από την Κηφισιά στον Αγιο Στέφανο. Ολα αυτά δεν επιτρέπουν αισιοδοξία όσον αφορά τη μείωση των εκπομπών από το κυκλοφοριακό» επισημαίνει στα «ΝΕΑ» ο νομάρχης Ανατολικής Αττικής Λεωνίδας Κουρής. Τονίζει δε ότι ο σκοπός των μετρήσεων που ζήτησαν από το Εθνικό Αστεροσκοπείο ήταν η ακριβής αποτύπωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης από το αεροδρόμιο, τους οδικούς άξονες και τη ραγδαία αύξηση του πληθυσμού της περιοχής τα τελευταία χρόνια.
«Ολα τα στοιχεία δείχνουν ότι δημιουργείται στα Μεσόγεια σοβαρό πρόβλημα, το οποίο αν δεν αντιμετωπισθεί έγκαιρα θα οδηγήσει σε καταστάσεις όπως στο κέντρο της Αθήνας και σε συνθήκες θαλάμου αερίων, όπως συνέβη πρόσφατα με τις απεργίες του Μετρό. Γι΄ αυτό, πέρα από τις μετρήσεις, χρειάζεται πολιτική βούληση για έργα υποδομών. Π.χ. για να διασχίσεις τις περιοχές της Ανατολικής Αττικής περνάς αναγκαστικά από τα κέντρα των δήμων, γεγονός που επιβαρύνει και το κυκλοφοριακό και την ατμοσφαιρική ρύπανση. Επίσης χρειάζονται πολιτικές πιο φιλικές στο περιβάλλον όπως οι χαμηλότεροι συντελεστές δόμησης» συμπληρώνει ο κ. Κουρής.
.tanea.gr